دانستنی‌های کودک و نوجوان | عروسک اَتَلو
  • کد مطالب: ۱۹۳۲۲۱
  • /
  • ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱

دانستنی‌های کودک و نوجوان | عروسک اَتَلو

امروز قرار است با یکی از عروسک‌های قدیمی ایران‌زمین که ویژگی‌های جالبی دارد، آشنا شویم؛ بنابراین به استان پهناور و زیبای خراسان جنوبی سفر می‌کنیم‌.

امین صادق‌پور -  امروز قرار است با یکی از عروسک‌های قدیمی ایران‌زمین که ویژگی‌های جالبی دارد، آشنا شویم؛ بنابراین به استان پهناور و زیبای خراسان جنوبی سفر می‌کنیم‌.

نام این عروسک «اَتَلو‌» است و در مراسم باران‌خواهی اتلومتلو از آن استفاده می‌شود. برای ساخت عروسک اتلو به چوبی بلند و پارچه‌های رنگارنگ نیاز است.

کودکان و نوجوانان در ساخت این عروسک زیبا نقش دارند. در مراسم باران‌خواهی اتلومتلو، بچه‌ها به گروه‌های ۱۰ تا پانزده نفره تقسیم می‌شوند و یکی از اعضای گروه به‌عنوان سرگروه شناخته می‌شود و وظیفه‌ی چرخاندن عروسک اتلو را برعهده می‌گیرد.

بقیه‌ی بچه‌ها نیز در خواندن شعرها همکاری می‌کنند. کودکان و نوجوانان وقتی در یک محل جمع شدند، به کوچه‌ها و محله‌های روستایشان سر می‌زنند و شعرهایی درباره باران می‌خوانند.

یکی از این شعرها این‌چنین است: اتالو، متالو، ای خدا باران کن/ باران آبشاران کن/ اتالوی ما تشنه شده/ بر کوه و بر پشته شده (رفته)/ آب غدیر (آبگیر) می‌خواهد/ چمچمه شیر می‌خواهد/ این نیم‌کوه لاله‌زار (است)/ آن نیم‌کوه لاله‌زار (است)/

ای خدا باران کن/ بر چوب چوپانان کن/ چوپان پنیر می‌خواهد/ نان و پنیر می‌خواهد/ ای خدا باران کن/ باران آبشاران کن/ گندم در زیر خاک است/ از تشنگی هلاک است/ باران می‌آید گل می‌شود/ گندم‌داران بی‌دل می‌شوند/ یا رب بده تو باران، به حق شاه مردان.

بعد از خواندن شعرها بچه‌ها و بزرگ‌ترها دعا می‌کنند که خداوند، باران رحمتش را نازل کند. مراسم اتلومتلو با شماره ۵۰ از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.